Κυριακή, 24 Ιανουαρίου 2021

#weremember | Σταύρος Ζουμπουλάκης | ΄Εβδομη Συνάντηση | Από το βιβλίο ΄Εντεκα Συναντήσεις, συζητώντας με τον Στρατή Μπουρνάζο | Μαρίνα Καρτελιά

  Επιμέλεια: Μαρίνα Καρτελιά



Προς την Ημέρα Μνήμης 
Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων 
του Ολοκαυτώματος 

Προτάσεις του Σελιδοδείκτη:


ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ





ΕΒΔΟΜΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Από το βιβλίο 

΄Εντεκα Συναντήσεις
 
Συζητώντας με τον Στρατή Μπουρνάζο


Μνήμη του Ολοκαυτώματος 
σημαίνει πρωτίστως
αδιάκοπο αγώνα κατά του αντισημιτισμού
και των κάθε λογής μεταμορφώσεών του.
(από την ομιλία του στην Εθνική Βιβλιοθήκη)


{Το Ολοκαύτωμα δεν έχει περάσει στη δημόσια ιστορία. ΄Ενας μέσος μορφωμένος αναγνώστης στην Ελλάδα ξέρει ότι υπήρξε το γκέτο της Βαρσοβίας. 
Πόσοι ξέρουν όμως 
ότι υπήρχε γκέτο στη Θεσσαλονίκη, 
και μάλιστα τρία γκέτο; 
Τι λες; Ξέρει κανείς για το γκέτο της Σαλονίκης;}


"Ο νεοελληνικός αντισημιτισμός ήταν και εξακολουθεί να είναι λαϊκός, πρωτόγονος, χοντροκομμένος. Δεν έχουμε θεωρητικό αντισημιτισμό."

"Σε αυτούς πάντως που θεωρούν πως το να εκφράζει κανείς τέτοιους προβληματισμούς και απορίες αποτελεί ένδειξη μειωμένης πίστης, εγώ θα απαντούσα ότι μπορεί, αντίθετα, να είναι και μεγάλης. Εν πάσει περίπτώσει, μιας πίστης ενός σημερινού ανθρώπου, που απευθύνεται σε σημερινούς ανθρώπους. Μιας πίστης την εποχή της επιστήμης και της δημοκρατίας, και εν προκειμένω μιας πίστης μετά το ΄Αουσβιτς."

"Το Ολοκαύτωμα των Εβραίων, έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, 
ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα, αλλά ανήκει μέσα στο γενικότερο, 
ευρύτερο φαινόμενο το γενοκτονικό, 
κι έτσι μας αφορά όλους 
χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μας αφορά όλους με τον ίδιο τρόπο."

{Επειδή πιστεύω ότι πρέπει να διατηρούμε 
την ένταση αυτής της μοναδικότητας χωρίς να απομειώνεται
η καθολικότητα,
ενοχλούμαι πολύ όταν ακούω για διάφορες 
κτηνωδίες και βαρβαρότητες να χαρακτηρίζονται
"΄Αουσβιτς".}

"Τελικά ούτε ο πολιτισμός ούτε η παιδεία 
αποτελούν εγγύηση απέναντι
στη βαρβαρότητα."


"Πιστεύω ότι η μόνη εγγύηση είναι 
αυτό το λεπτό και εύθραυστο και τρεπτό πράγμα 
που είναι η ανθρώπινη συνείδηση, 
από τη στιγμή που θα πάρεις τη δύσκολη απόφαση 
ότι δεν θα κάνεις κακό σε άνθρωπο. 
Είναι κάτι διαφορετικό από το να πεις 
"εγώ θα κάνω καλό" ή "εγώ θα αγαπώ". Αυτό είναι πολύ απαιτητικό ηθικά. 
Ας αποφασίσεις τουλάχιστον ότι 
δεν θα κάνεις ποτέ κακό σε άνθρωπο. 
Κι ακριβώς επειδή είναι δύσκολη απόφαση 
μπορείς να βρεις στη ζωή σου 
χίλιες δυο δικαιολογίες για να την παραβείς. 
Πάντως δεν υπάρχει καμιά άλλη εγγύηση, κοσμοθεωρητικού χαρακτήρα."


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου