Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017

Στο δρόμο του Τζακ Κέρουακ | Κατερίνα Καλαμπάκα


Ο Τζακ Κέρουακ, ένα από τα κυριότερα πρόσωπα της Μπιτ γενιάς, πεθαίνει σαν σήμερα το 1969 σε ηλικία 47 ετών από εσωτερική αιμορραγία εξαιτίας της μακροχρόνιας κατάχρησης αλκοόλ .

Γιος γαλλόφωνων Καναδών μεταναστών. Θα χάσει τον μεγαλύτερο αδελφό του σε μικρή ηλικία και θα τον σημαδέψει, όπως και η παρακμή της οικογένειας του λόγω της μεγάλης ύφεσης εκείνη την εποχή στην Αμερική. Ο Τζακ, όμως, θα μοιράσει τον χρόνο του μεταξύ αθλημάτων και διαβάσματος. Ήταν πολύ καλός στον αθλητισμό και ξεχώρισε στο ράγκμπι. Καταφέρνει να πάρει υποτροφία στο Κολούμπια και μετακομίζει στην Νέα Υόρκη, που θα τον διαμορφώσει και θα τον καθορίσει.



Ως φοιτητής, ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με αρκετά από τα μετέπειτα μέλη της λογοτεχνικής μπιτ γενιάς, όπως τον Άλλεν Γκίνσμπεργκ και τον Γουίλιαμ Μπάροουζ. Περιέγραψε τους φίλους του και γενικά την γενιά του ως ψυχικά κουρασμένη με την ζωή και τον κόσμο, έχοντας ένα αίσθημα ήττας (beatness), εισάγοντας ουσιαστικά για πρώτη φορά τον όρο Beat Generation.

Ως όρος αναφέρεται στο λογοτεχνικό κίνημα, το οποίο έδρασε την Αμερική τις δεκαετίες 1950-1960. Αν και στην πραγματικότητα αποτέλεσε μία ολιγάριθμη ομάδα (avant garde), η επίδραση της στην αμερικανική λογοτεχνία και κοινωνία ήταν αρκετά σημαντική, ώστε να χαρακτηριστεί ως μία καλλιτεχνική γενιά. Θεωρείται πως άσκησε επιρροή στα μεταγενέστερα κινήματα των χίπις και του πανκ κι ότι συνδέεται με το ρυθμό της τζαζ μουσικής.

Η γενιά του Κέρουακ δεν έδωσε απλά ένα νέο ύφος στην αμερικανική λογοτεχνία, αλλά προκάλεσε μια γενικότερη εξέγερση ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις της συντηρητικής κοινωνίας της δεκαετίας του '50. Την εποχή εκείνη κυριαρχεί στην κοινωνική ζωή η έννοια του αμερικανικού ονείρου. Η απόκτηση υλικών αγαθών έχει αναχθεί σε απόλυτο ιδανικό, ενώ παράλληλα το ψυχροπολεμικό κλίμα ευνοεί την καταδίκη κάθε μη συμβατικής συμπεριφοράς.


'Εδρασαν μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα και αντέδρασαν μέσω της λογοτεχνίας ενάντια στην αλλοτρίωση της αμερικανικής κοινωνίας. Οι τρόποι ζωής, που η ομάδα των μπιτ συγγραφέων υιοθέτησε, ήταν αντίθετοι προς τη χαρακτηριστική οικογενειακή ζωή της δεκαετίας του '50, ενώ αρκετοί από αυτούς πειραματίστηκαν με ψυχότροπες ουσίες, κυρίως παραισθησιογόνα, αποτυπώνοντας παράλληλα τις εμπειρίες τους στα έργα τους. Αρκετοί συγγραφείς ήρθαν σε επαφή και με τις ανατολικές θρησκείες και ιδιαίτερα τον ζεν βουδισμό. Πολλοί ακόμα, προέβαλαν στα έργα τους οικολογικά μηνύματα.


Το κίνημα άσκησε γενικά σημαντική επιρροή σε ολόκληρη τη δυτική κουλτούρα, αμφισβητώντας τις παραδοσιακές ή συμβατικές αξίες. Απλοποίησαν τη λογοτεχνική φόρμα, ξέχασαν τα σημεία στίξης, αύξησαν την προφορικότητα, έκαναν έντονη την συμβολικότητα , τις ακραίες εικόνες, τις απλές λέξεις, την επανάληψη κι έβαλαν στον κέντρο τον αναγνώστη κι όχι το συγγραφέα ή το κείμενο. Ήθελαν να μιλήσουν απλά και από μία διαφορετική ματιά, εκείνης του περιθωρίου και της τρέλας.


Η Μπιτ λογοτεχνία, αποτελεί σήμερα μέρος των προγραμμάτων σπουδών αρκετών αμερικάνικων κολεγίων. Πριν από το θάνατό του, ο Κέρουακ αναγνωρίστηκε ,επίσης, για το πειραματικό ύφος της πεζογραφίας του, ενώ συγκαταλέγεται από πολλούς στους μείζονες Αμερικανούς συγγραφείς.


Το 1949 πραγματοποίησε το πρώτο του ταξίδι από τη Νέα Αγγλία στο Σαν Φρανσίσκο, μαζί με τον φίλο του Νιλ Κάσαντι και την πρώην σύζυγο του Κάσαντι, Λουάν. Την επόμενη δεκαετία, ο Κέρουακ ταξίδεψε σχεδόν σε όλη την Αμερική και το Μεξικό και τις περισσότερες φορές με ότο-στόπ! Η περιπλάνησή θα αποτελούσε τη βάση του περίφημου μυθιστορήματος του Στο δρόμο (On the Road). Αποτέλεσε το μανιφέστο της γενιάς του, το οποίο γεννήθηκε μέσα σε δύο εβδομάδες!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου