Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2018

Aνέστης Χατζήμπεης: Το γυμνό σώμα αποτελεί τον καθρέπτη μιας γυμνής ψυχής.

Συνέντευξη στην Ελλάδα Κράλλη 

Ένας σκοτεινός κόσμος πέρα από τις σκέψεις του κάθε ανθρώπου ξετυλίγεται μέσα από την οπτική του Ανέστη Χατζήμπεη. Ένας άντρας που τολμά να αγγίξει όρια των απώτερων φόβων, όταν το υποσυνείδητο σιωπηλά μας αγκαλιάζει προκαλώντας μας αναστολές. Πίσω από τον φακό του κρύβεται μια διχασμένη ιστορία που ταλαντεύεται μεταξύ σκοταδιού και φωτός.



1) Με χαροποιεί που για δεύτερη φορά παίρνω συνέντευξη από έναν φωτογράφο που έχει να δώσει πολλά μέσα από τον φακό του. Ο καλλιτεχνικός σου κόσμος έχει διαφοροποιηθεί από τότε;
Νέες σκέψεις, σχέδια και επιρροές. Πιστεύω οτι απλά υπάρχει συνεχής εξέλιξη όχι μια ξαφνική αλλαγή που έφερε τα πάνω κάτω. Σίγουρα πάντως έχω γίνει πολύ πιο τολμηρός σε ότι μοιράζομαι! Τίποτα πια δεν είναι ίδιο. Θεματα που έχω ήδη αγγίξει, συνδέονται, μεταμορφώνονται και γεννούν κάτι νέο.

2) Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια που πέρασαν παρατήρησα μέγιστη αλλαγή στα έργα σου. Το υποσυνείδητο είναι ακόμη η κύρια έμπνευσή σου;
Σίγουρα δεν μου αρέσει η επιφάνεια. Ψάχνω ότι βρίσκεται πάνω και πιο συχνά κάτω από αυτή! Το υποσυνείδητο είναι η πνευματική και προφανώς βιολογική, εγκεφαλική αποθήκη μας, σκονισμένη, παρατημένη, απόλυτα σκιερή. Είναι τεράστια και ανεξερεύνητη όπως η ωκεάνια άβυσσος. Είναι μεγάλη πρόκληση να χώνεσαι εκεί κάτω, ψάχνοντας υποχθόνιες μούσες και ιστορίες από το πρόσφατο και απώτερο παρελθόν. Δικές μου η εικόνες που κρύβουν μυαλά και συνειδήσεις όσων συνεργάζομαι. Πρόκληση και αυτό, η εξερεύνηση και η χαρτογράφηση εικόνων ενός ανθρώπου που λέγεται μοντέλο μα για εμένα είναι κάτι πολύ παραπάνω!

3) Ποια ήταν η άμεση προσέγγισή σου με το γυμνό που παρατηρείται με έναν ιδιαίτερο τρόπο στα έργα σου;

Το γυμνό ανθρώπινο σώμα είναι ότι πιο αγνό στη δημιουργία. Είναι γεμάτο φως και γεμάτο σκοτάδι. Η ανθρώπινη φύση και παρουσία ονομάστηκε γυμνή μετά την πτώση στον κήπο της Εδέμ. Η πρώτη αμαρτία, η ντροπή ενοχοποίησε την ανθρώπινη φύση και ανάγκασε τους πρωτόπλαστους να θέλουν να κρυφτούν από οτιδήποτε ανώτερο. Είναι τεράστιο ταξίδι, απόλυτα φωτεινό μα και έντονα σκιερό το ανθρώπινο σώμα. Το φως, η αγνότητα που κρύβονται πίσω από ένα πέπλο αμαρτίας και σκότους είναι τα στοιχεία που προβάλλονται μέσα από τα θέματα γυμνού που ασχολούμαι.

4) Ζούμε σε μια εποχή που το γυμνό σε μια φωτογράφιση δείχνει τόσο υπερτιμημένο. Μέσα από τη δική σου ματιά φαίνεται μια διαφορετική οπτική. Έχει αξία το γυμνό σώμα σήμερα;
Το γυμνό είναι παρεξηγημένο. Δεν θα σχολιάσω τις δημιουργίες άλλων φωτογράφων, αλλά θα πω με βεβαιότητα ότι το πέπλο της ντροπής που προανέφερα ισχύει μέχρι τις μέρες μας. Το γυμνό σώμα αποτελεί τον καθρέπτη μιας γυμνής ψυχής. Μια γυμνή ψυχή είναι αγνή με μέγιστη αξία, αντίστοιχα ο αντικατροπτισμός της ψυχής αυτής έχει μέγιστη αξία.

5) Archetypes, Tales of Eden και Theatre Macabre : Τρία projects που έχουν μια διαφορετική προσέγγιση στο γυμνό. Μέσω αυτών των έργων σου υπάρχει μια αλληγορία που θα ήθελες ο κόσμος να αντιληφθεί;

Και τα τρία project είναι απόλυτα. Δείχνουν δυναμικά κάτι που θέλω να εκφράσω. Το θέμα Archetypes αφορά κοσμικά σύμβολα και αρχέτυπα. Το θέμα Tales of Eden αφορά την αρχέγονη φύση του ανθρώπου τη θηλυκή ενέργεια και δύναμη σε άμεση επαφή με τη φύση. Το θέμα Theatre Macabre μέσα από επιρροές του Κιούμπρικ εκφράζει το μυστηριώδες αισθησιακό πέπλο της αμαρτίας που περιβάλει την ανθρώπινη φύση. Και τα τρία θέματα δείχνουν ασαφή, μα σίγουρα είναι ικανά να ενεργοποιήσουν μια σκέψη από το απώτερο παρελθόν στον καθένα.

6) Statues (αγάλματα) : Ένα έργο με μια μοναδική αισθητική στο γυμνό σώμα. Τι υποδηλώνει η επήρεια των αγαλμάτων στο δικό σου έργο;

Καταρχήν με επηρέασαν τα αρχαία και αναγεννησιακά αγάλματα. Τα αρχαία αγάλματα έχουν αυστηρό τόνο και γεωμετρία. Δείχνουν κάτι ιδανικό, τέλειο και θείο. Μέσα από αυτήν την επιρροή εκφράζω κάποιο πρότυπο ιδανικό και θείο. Η αναγγενησιακή επιρροή με κάνει να εκφράζω εικόνες λιγότερο αυστηρές και συναισθηματικές.

7) Η απόδοση των έργων σου γίνεται αντιληπτή στον καλλιτεχνικό χώρο; Ήσουν αντιμέτωπος με περίεργες συμπεριφορές;

Μου έχουν αναφέρει ότι τα έργα μου είναι πολυεπίπεδα. Σκηνοβατούν μεταξύ του δυσνόητου και του προκλητικού. Συνήθως τα έργα μου αντιμετωπίζονται ως ιδιαίτερα, αλλόκοτα και σίγουρα διαφορετικά. Σχετικά με τις περίεργες συμπεριφορές έχω αντιμετωπίσει αμηχανία από τα άτομα που δεν έχουν την θέληση να προσεγγίσουν την οπτική μου.

8) Οι καλλιτέχνες βιώνουν επίσης την κρίση του απλού κόσμου. Οι αντιδράσεις αυτών των ανθρώπων είναι διαφορετική σε κάθε σου δημιουργία;


Όπως προανέφερα τα έργα μου έχουν κάτι να ξυπνήσουν στον κόσμο του υπερσυνείδητου και υποσυνείδητου όποιου το αντικρίζει. Αυτή η λειτουργία δεν είναι πάντα άμεση και σαφής. Σίγουρα είναι μια πολύ διαφορετική διαδικασία από το να αντικρίσει κάποιος μια φωτογραφία ενός εξώφυλλου περιοδικού και να πει :

« Τι ωραία φωτογραφία! Τι ωραίο μοντέλο!».

Είναι μια λειτουργία βαθύτερη. Τα έργα μου είτε αρέσουν είτε όχι συνεχίζουν να λαμβάνουν εκφράσεις αμηχανίας.

9) Συνεργάζεσαι κυρίως με ερασιτέχνες. Μια επαγγελματική συνεργασία θα είχε την ίδια αίσθηση;


Τέχνη και επαγγελματίες δύσκολα δένουν. Οι επαγγελματίες υποκρίνονται, οι ερασιτέχνες ταξιδεύουν. Αυτό το ταξίδι με γοητεύει. Είναι μια αμφίδρομη σχεδόν τελετουργική εμπειρία η καλλίτεχνική μου συνεργασία με ερασιτέχνη. Σίγουρα όπως με εκφράζουν και τα άτομα με τα οποία έχω συνεργαστεί ήταν μια εμπειρία μοναδική και αξέχαστη αυτή μας η επαφή.

10) Η επιμονή σου στην τέχνη διακρίνεται μέσω άλλων έργων σου. Η επήρεια του κινηματογράφου σκιαγραφεί μια διαφορετική οπτική;

Ο κινηματογράφος έχει ως βάση τη φωτογραφία. Τα σημαντικότερα μέρη μιας καλλιτεχνικής ταινίας είναι στατικά. Σίγουρα οι κινηματογραφικές μου επιρροές με έχουν επηρεάσει στο να θέλω να δώσω μια κίνηση σε κάτι το στατικό. Μια ολόκληρη ιστορία μπορεί να κρύβεται πίσω από μια φωτογραφία και σίγουρα ο εξπρεσσιονισμός και η αμερικάνικη εκδοχή του τα film noir έχουν απόλυτη σχέση με αυτό που έχω στο νου μου για την διπλή φύση του ανθρώπου. Φωτεινή και σκοτεινή ταυτόχρονα όπως προδίδει ο ιδιαίτερος φωτισμός με έντονο contrast σε αυτά τα έργα. Σίγουρα έχουν δει πολλοί τέτοια έργα μα δεν ξέρω πόσοι τα κατάλαβαν. Τα έργα μου Acte Noir και Worth Killing For εκφράζουν ότι προανέφερα.

11) Ο χώρος του κινηματογράφου είναι μια παρακίνηση για να φτάσεις σε επόμενο επίπεδο; Μια σκηνή είναι καλύτερη αποτύπωση μιας κατάστασης ή η φωτογραφία δίνει περισσότερη δυναμική σε σχέση από μια κίνηση;

Ήδη ξεκινάω τα πρώτα μου βήματα στο φιλμ. Όπως ανέφερα πριν ο κινηματογράφος βασίζεται στην φωτογραφία και τα πιο δυναμικά του κομμάτια είναι στατικά οπότε η οπτική μου θα είναι καθαρά φωτογραφική. Αγαπημένοι δημιουργοί όπως ο Χίτσκοκ, ο Μελβίλ και οι γερμανοί πρωτοπόροι του εξπρεσσιονισμού είναι και θα είναι τεράστια επιρροή στην αισθητική μου.

12) Δραστηριοποιείσαι σε κάποιον διαφορετικό κλάδο πέρα της φωτογραφίας;


Αυτό το διάστημα ασχολούμαι με το εμπόριο και το μάρκετινγκ και ότι γραφιστικό χρειάζονται. Επίσης, έχω ασχοληθεί με την μουσική και ελάχιστα με την ποίηση. Πάντοτε όμως ασχολούμαι με το ανθρώπινο πνεύμα εξερευνώντας το μέσα από βιβλία, συζητήσεις και κάθε μορφή τέχνης.

13) Πως αναμένεις να σε βρουν οι τελευταίοι μήνες του 2018 και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;

Αναμένω να με βρουν σε μεγάλες αλλαγές λίγο σουρρεαλιστικές όπως και τα έργα μου. Τα μελλοντικά μου σχέδια αλλάζουν συνεχώς, μα προς το παρόν έχω στο μυαλό μου συνεργασίες με καλλιτέχνες αλλόκοτους και προκλητικούς σαν εμένα, κάποια ιδιαίτερη έκθεση φωτογραφίας και την δημιουργία του πρώτου μου φιλμ.

Link σελίδας του Ανέστη Χατζήμπεη : https://www.facebook.com/Anestis-Chatzibeis-Photography-664408176952056/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου