Τον
συνάντησα για πρώτη φορά πριν από αρκετά χρόνια σε ένα ραδιοφωνικό στούντιο,
κάναμε μια υπέροχη συζήτηση την οποία θυμάμαι μέχρι σήμερα. Ο λόγος του σε
συνδυασμό με το πάθος του καθώς και η βαθιά του γνώση μου έκαναν πραγματική
εντύπωση. Αυτό που με παρότρυνε για την παρακάτω συνέντευξη ήταν ο ήχος του!
Παρά το νεαρό της ηλικίας του δημιουργεί
μοντέρνα μουσική δωματίου καταργώντας τα κλισέ και τα αναμενόμενα ενός
εικοσιεπτάχρονου. Ένας νέος μουσικός με καλλιτεχνική ταυτότητα, όραμα και πίστη
στο στόχο του.
Πώς
αποφάσισες να ασχοληθείς με τη μουσική και συγκεκριμένα με αυτό το είδος;
Οι εσωτερικές διεργασίες που συμβαίνουν στα βάθη του
ανθρώπινου ψυχισμού, χρειάζονται ένα μεγάλο πακέτο ενέργειας για να γίνουν
κατανοητές από το συμπαθητικό κέντρο. Συνήθως τις αναγνωρίζουμε ως προ
αισθήματα, ή φυσικές κλίσεις. Ασκούν όμως επάνω μας τέτοια ισχυρή επιρροή, που
είναι αδύνατο να αγνοηθούν, αλλά και η παράβλεψη τους, έχει ως ποινή την
δυστυχία, ενώ η αποδοχή των κλίσεων αυτών μπορεί να χαρίσει την ευδαιμονία.
Ήδη βρισκόμουν τρία χρόνια στην αναζήτηση της τέχνης της μουσικής. Η απόφαση
ήταν ένας συγκερασμός βιωμάτων και επιθυμιών. Η επιστήμη και η τέχνη
χρειάζονται η μία την άλλη για να ολοκληρωθούν. Έτσι οι σπουδές μου στις
θετικές επιστήμες με οδήγησαν σε πιο μεγάλα μουσικά βάθη. Το Βίωμα είναι ένας
ακόμη καταλύτης. Τα βιώματα των ήχων της φύσης μέσα από περιπάτους στα δάση της
Πίνδου, η παρατήρηση των ήχων της πόλης, του χωριού, της θάλασσας, αποτελούν
ένα ακόμη κάλεσμα προς το εύρος των συναισθημάτων που η μουσική μπορεί να
δώσει, μέσω της έντεχνης μεταστοιχείωσης των ήχων σε αρμονία, ρυθμό και μήνυμα.
Η ουσία αυτή, η οποία κρύβεται στην μουσική, είναι άξια έρευνας αλλά και
έκφρασης μέσω της μουσικής πράξης.Η πράξη αυτή εκφράζεται από τα μουσικά είδη
τα οποία επιλέγω να χρησιμοποιώ.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να
συνθέτεις τέτοιου είδους μουσική;
Η κατανόηση σε βάθος, των φυσικών νόμων όχι μόνο ως μια
γενικευμένη θεωρία, αλλά ως μια γέφυρα, η οποία συνδέει τις επιστήμες μεταξύ
τους, τις τέχνες μεταξύ τους αλλά και όλες τις επιστήμες με όλες τις τέχνες,
είναι ικανή να λύσει όλα τα προβλήματα και να κάνει την σύνθεση εξαιρετικά
εύκολη. Χρειάζεται διεγερμένα αισθητήρια κέντρα και πίστη για να το πετύχει
κάποιος. Νόμοι όπως η βαρύτητα, της δράσης - αντίδρασης κ.α. συσχετίζονται
άμεσα με την μουσική και θα πρέπει πάντα να αναζητούμε αυτές τις συνυπάρξεις
ώστε να βελτιώνουμε την τεχνική.
Το Ελληνικό κοινό πώς αντιδρά στη
μοντέρνα μουσική δωματίου;
Η σύγχρονη λόγια τονική μουσική, όπως εκφράζεται από ένα
σύνολο συνθετών και μουσικών στο οποίο ανήκω, έχει σχεδιαστεί, με τέτοιο τρόπο,
ώστε να είναι προσβάσιμη από όλους ανεξαρτήτως μουσικής παιδείας. Ο σκοπός μας
είναι η έκφραση μέσω της μουσικής των στοιχείων τα οποία μας ενώνουν και άρα
έχει πολύ μεγάλη σημασία για εμάς το να μπορεί να αισθανθεί άνετα μαζί της ο
οποιοσδήποτε και να μπορέσει να έχει πρόσβαση σε μια τεράστια παλέτα
συναισθημάτων.
Είσαι
ένα νέος που δραστηριοποιείται μουσικά
στην Ελλάδα,αυτό το πλαίσιο τί σου προσφέρει;
Πρωτίστως την ηθική ικανοποίηση της ανταποδοτικότητας. Εδώ
μεγάλωσα και αισθάνομαι πως ένα κομμάτι μου το μοιράζομαι μόνο με όσους έχουν
γεννηθεί και μεγαλώσει σε αυτόν το τόπο. Αυτή η εσωτερική σύνδεση είναι κάτι
σπουδαίο το οποίο με κάνει να εργάζομαι για Εμάς, δηλαδή για το κοινό και τους
μουσικούς που έχουν μεγαλώσει ή ζήσει ένα μέρος της ζωής τους εδώ. Επίσης
πιστεύω πως το ελληνικό κοινό είναι ευφυέστατο και μέσω του φίλτρου αυτού, το
αποτέλεσμα είναι μουσική ήδη δοκιμασμένη και για το εξωτερικό.
Ποιο θεωρείς ότι είναι το μεγαλύτερο
πρόβλημα στη μουσική σήμερα; εσύ πως το αντιμετωπίζεις;
Πολύ καλή ερώτηση. Με βάζει σε σκέψεις, αφού συνήθως
αναγνωρίζω τα προβλήματα ως προκλήσεις. Είναι άλλωστε και μια καλή άσκηση
σύνθεσης. Όσους περισσότερους περιορισμούς βάλει κάποιος, τόσο πιο υπέροχο
είναι το αποτέλεσμα το οποίο θα έχει υπερβεί τους περιορισμούς. Αυτός είναι και
ο λόγος που προτιμώ τα μικρά σύνολα για ενορχηστρώσεις και σύνθεση.
Αν κάποιος θέλει να σε ακούσει για πρώτη φορά
ποιο έργο σου θα του πρότεινες ως το πιο αντιπροσωπευτικό σου;
Έκαστη συνθετική μου περίοδος είναι από
τεχνικής άποψης κάπως διαφορετική.Εξαρτάται από το τί αναζητά εκείνος από την
μουσική την δεδομένη στιγμή. Εάν αναζητά τον ερωτικό λόγο, θα του πρότεινα την
"Βροχή" ή την "Αμάλθεια". Εάν αναζητά το μυστήριο θα του
πρότεινα την "Κρύπτη", εάν αναζητά την κατάνυξη, την σύνθεση "
Victricem Manum
Tuam" κλπ
Έχεις μία εικόνα με ιδιέταιρο
προσωπικό στυλ που συνάδει με τον ήχο σου. Πιστεύεις ότι η εικόνα του καλλιτέχνη πρέπει να
συμβαδίζει με το έργο του;
Ποιο είναι το όραμά σου;
Η μουσική είναι στην ουσία της μια άγνωστη και
αχαρτογράφητη γη. Έχουμε εξερευνήσει ένα πολύ μικρό κομμάτι της και
χρησιμοποιούμε ένα ακόμη μικρότερο. Η εξερεύνηση αυτή είναι το πάθος μου, καθώς
και μια ανάγκη η οποία εκφράζεται από την ανθρωπότητα. Αυτός είναι και ένας από
τους βασικούς σκοπούς των συνόλων ΙΕΡΑΞ τα οποία ιδρύσαμε με την βοήθεια
συνεργατών μου, με τους οποίους μοιραζόμαστε κοινά οράματα για μια μουσική η
οποία θα είναι εύστοχη και επί σκοπού, για τον σύγχρονο άνθρωπο και την
πνευματική, αλλά και υλική του ανέλιξη.
Το site του Σωτήρη-Νικόλα Κάσσου:
https://www.youtube.com/watch?v=JUO543R9qPE
το
κανάλι του Σωτήρη-Νικόλα Κάσσου στο youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCFnM4yd0KOOh0W_knroXNEw
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου